Tool: 5 minuten training

Merk je dat lange trainingen vaak weinig effect hebben? Hak je training daarom op en start de werkdag samen met het team met een training van… 5 minuten! Hierin presenteer je een speerpunt van de dag. Bijvoorbeeld:

  • Een gastvrij ontvangst
  • Oprechte aandacht
  • Gastvrij ondanks werkdruk
  • Gastvrij voor “lastige” gasten
  • “Nee” verkopen
  • Verwachtingsmanagement

Maximaal 1 speerpunt per keer

Het is veel effectiever wanneer je per keer op 1 speerpunt focust tot dat je hem onder de knie hebt, dan wanneer je met meerdere verbeterpunten aan de slag gaat. Simpelweg omdat de mens maar op 3 dingen tegelijkertijd kan focussen. De training wordt meestal door de direct leidinggevende verzorgd maar kan ook door een kartrekker van het team worden verzorgd.

Stap 1: presenteer waarom, hoe en wat

  • Begin met waarom. Waarom is gastvrijheid belangrijk?
  • Vervolgens hoe: Hoe gaan we gasten het gastvrije gevoel geven?
  • Wat: wat gaan we toepassen in de praktijk om gastvrijheid te verbeteren?

Maak de “waarom” en “hoe” zo inspirerend mogelijk. Maak de “wat” zo concreet mogelijk, zodat iedereen een duidelijke opdracht en focus heeft om direct mee aan de slag te gaan. Spreek ook af elkaar aan te spreken en te coachen.

Stap 2: coach op de werkvloer

Begeleid medewerkers bij het toepassen van het speerpunt door gericht te coachen op de werkvloer. Geef opbouwende feedback en vooral heel veel complimenten!

Stap 3: ga pas verder als het doel gerealiseerd is!

Ga pas verder met het volgende speerpunt als alle teamleden op de hoogte zijn en het gewenste gedrag gerealiseerd is.

Tips:

  1. Maak het leuk en uitdagend.
  2. Geef complimenten en vier successen.
  3. Hou het kort, max. 5 minuten.
  4. Bereid je voor om te zorgen dat het een inspirerende en duidelijke training is.
  5. Maak de training interactief, laat medewerkers meedenken of nog beter, zelf het antwoord bedenken!
  6. Maak afspraken: zo gaan we het doen.
  7. Leer medewerkers elkaar op een opbouwende manier feedback te geven.
  8. Herhaal, herhaal, herhaal.
  9. Laat de speerpunten terugkomen in de back-office in bijvoorbeeld posters en andere uitingen.
  10. Vraag commitment van alle teamleden voordat je aan de slag gaat.

Leer trainingen geven

In ons train-de-trainer programma leren we je zelf trainingen in gastvrijheid te geven. Je ontwikkelt je trainersvaardigheden en vult je rugzak met tips en tools om trainingen te verzorgen die effect hebben!

Meer inspiratie, tips en tools?
Gastvrijheid in Bedrijf - Community
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
  • Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
  • Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
  • Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
  • Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken