Gastvrijheid in de kern draait om échte persoonlijke aandacht. Als je goed om je heen kijkt lijkt dit tegenwoordig moeilijker dan ooit.

Aandachtschaarste

We worden zo vaak afgeleid door onze telefoons, smartwatches en laptops, dat het geven van aandacht steeds meer schaars wordt. Ons brein is steeds afgeleid en de spanningsboog wordt alsmaar korter en korter.

Herken je dit?

Valt het je op dat gesprekken anders aanvoelen wanneer iemand zijn telefoon naast of voor zich heeft en zich letterlijk tussen jullie beiden bevindt?
Wat voor gevoel geeft dit je wanneer je je aanmeldt bij een balie en de medewerker je heel vriendelijk begroet maar haar vingers nog op het toetsenbord rusten en haar schouders nog naar het beeldscherm zijn gedraaid in plaats van naar jou? Heeft ze volledige aandacht voor jou?

Impact online verbinding op offline verbinding

Welk gevoel geeft het je wanneer je in gesprek bent met je leidinggevende en hij of zij een groot deel van de tijd op de laptop of ipad kijkt?
Het kan bewust maar vooral onbewust het gevoel geven dat je niet 100% aandacht voor de ander hebt wanneer je een elektronisch apparaat in de buurt hebt liggen en zeker niet wanneer die ook actief gebruikt wordt.

(On)verdeeld aandacht

Door een elektronisch apparaat kan het gevoel van niet de volle aandacht hebben ontstaan. Terwijl je misschien wel alle aandacht bij het gesprek hebt, onbewust kan het bij de ander het signaal geven dat de boodschap niet goed overkomt. Je zult waarschijnlijk bij jezelf merken en nog meer bij anderen, dat gastvrijheid niet zo lastig is of ingewikkeld maar het vraagt wel om discipline.

Een kwestie van discipline

Heb jij de discipline om de telefoon in de tas te houden? Om je laptop even weg te schuiven op het moment dat je in gesprek bent en deze er alleen bij te pakken op het moment dat het echt nodig is? Natuurlijk moet je zo af en toe een device erbij pakken. Tip: zeg wat je doet. Geef aan dat je even notities maakt of iets  opzoekt op je laptop. Dat stelt het stemmetje van de ander gerust dat je niet stiekem toch even je appjes of mailtjes checkt ondertussen.

Dit betekent natuurlijk niet dat je nooit apparaten mag gebruiken tijdens gesprekken. Ik bedoel vooral dat je er zorgvuldig mee om moet gaan en je je bewust bent van de indruk die het bij anderen kan achterlaten.

Ik wens je heel veel oprechte, onverdeelde persoonlijke aandacht én offline échte verbinding toe!

Gastvrij Leiderschap

Over Laura de la Mar

Laura de la Mar zet zich als gastvrijheidsstrijder in om mensen bewust te maken van de kracht van gastvrijheid en te helpen om gastvrije teams en bedrijven te creëren. Met veel passie en bevlogenheid helpt ze als trainer, coach, adviseur en spreker mensen uit diverse branches om gastvrijheid te ontwikkelen en borgen, leiderschap te ontwikkelen en teams in beweging te krijgen. Laura is daarnaast auteur, trotse eigenaar van Gastvrijheid in Bedrijf en oprichter van de Gastvrijheid in Bedrijf Community.

“Gastvrijheid is de rode draad en grootste passie in mijn leven. Ik heb echt de leukste baan ter wereld! Hoe gaaf is het als je mensen elke dag mag inspireren en helpen om zelf het verschil te maken. Gastvrijheid is de sleutel tot succes voor mensen en bedrijven.”

Bekijk hier het profiel van Laura.

Meer inspiratie, tips en tools?
Gastvrijheid in Bedrijf - Community
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
  • Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
  • Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
  • Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
  • Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken