Blauwdruk voor excellente gastvrijheid binnen je bedrijf
Veel dienstverlenende bedrijven willen zich onderscheiden door gastvrijheid, maar het zijn er weinigen die het écht lukt om de top te bereiken. Gastvrijheid blijft vaak een vaag, zweverig thema. Werkgroepjes praten zich suf over de betekenis ervan en komen geen stap verder. Medewerkers vinden het onzin: we zijn toch al gastvrij? Wat werkt er wél? Laura de la Mar geeft antwoord in ‘Gastvrij leiderschap’.
De krapte op de arbeidsmarkt zal voorlopig als probleem blijven bestaan: hoe blijf je een aantrekkelijke werkgever? De nieuwe generatie medewerkers haakt af bij een traditionele bedrijfscultuur. Klanten worden ook veeleisender en krijgen hogere verwachtingen, doordat steeds meer bedrijven inzetten op gastvrijheid. De druk wordt groter, waardoor gasten een korter lontje krijgen en medewerkers bezwijken onder de werkdruk. De kosten lopen op, het bedrijfsrendement komt onder druk te staan. En jij staat in het midden om alle ballen hoog te houden.
Jongleren of embedden?
Werkgeluk, innovatie, automatisering, duurzaamheid, inclusie – en dan ook nog gastvrijheid. We kunnen leren om beter te jongleren, maar wat ook kan: er geen losse projecten meer van maken. Maak ze onderdeel van de bedrijfscultuur en de dagelijkse manier van werken.
We moeten een nieuwe balans vinden tussen duurzame organisatiebelangen, optimale gastbeleving en medewerkerstevredenheid. Gastvrije leiders zijn in staat om een cultuur te creëren waar gasten graag terugkomen en medewerkers met plezier werken. Hierdoor kunnen ze ook impact maken op de maatschappij én commercieel succesvol zijn. Dát is gastvrij leiderschap.
Het begint bij de leider
In de praktijk ligt het gebrek aan gastvrijheid zelden aan medewerkers. Leiders, formeel en informeel, spelen een cruciale rol in het creëren van een gastvrije cultuur. Maar we zijn er nog niet zo goed in: medewerkers geven hun leider gemiddeld een 6,7 voor gastvrijheid.
Leiderschap is dé cruciale factor waarom bepaalde organisaties het goed doen en andere niet. Veelvoorkomende oorzaken waarom medewerkers vertrekken zijn:
– te weinig empathische manager;
– niet betrokken voelen;
– zich ondergewaardeerd voelen;
– een dreigende burn-out;
– geen inspirerende cultuur en sfeer.
Gastvrijheid begint intern, in een cultuur waarin medewerkers zich welkom voelen en gestimuleerd worden om gastvrij te zijn. Wanneer je de basis op orde hebt, als leider het gastvrije voorbeeld geeft en de juiste focus hebt, ervaren medewerkers meer voldoening en gaat gastvrijheid vanzelf.
De meest gastvrije leiders van Nederland
In ‘Gastvrij leiderschap’ lees je, naast de blauwdruk, tools en sleutels tot succes, ook de geheimen van de 24 meest gastvrije leiders van Nederland. De hoofdstukken worden afgewisseld met interviews. ‘Gastvrijheid is een uitgebreid proces waar we continu aandacht voor hebben’, vertelt Thérèse Boer van de Librije. Bas van der Veldt, directeur van AFAS: ‘Een baas die zijn medewerkers afblaft, kan verwachten dat ze dat overnemen naar klanten toe. Als ik als leidinggevende voortdurend het goede voorbeeld geef, nemen medewerkers dat automatisch over.’ Frans Goenee, inspiratiemanager bij de Efteling: ‘Wij streven ernaar om niet via de achterkant maar via de voorkant je gebouw binnen te gaan. Dan zie je wat de gast ziet, of dat een lampje kapot is, en kun je een vraag van een medewerker beantwoorden.’
Direct aan de slag
Gastvrij leiderschap is niet ingewikkeld, kost niet veel tijd, geeft direct een boost, maar is niet voor iedereen weggelegd. Goed nieuws: een groot deel van deze interviews is online te bekijken als video, als bonus bij het boek, naast een checklist met challenges en een werkboek. Zo kan je meteen aan de slag.
Wil je alles weten over gastvrijheid en gastvrij leiderschap? Bestel dan hier het boek ‘Gastvrij Leiderschap’ van Laura de la Mar.
Dit artikel verscheen eerder op managementboek.nl
Over Laura de la Mar
Laura de la Mar zet zich als gastvrijheidsstrijder in om mensen bewust te maken van de kracht van gastvrijheid en te helpen om gastvrije teams en bedrijven te creëren. Met veel passie en bevlogenheid helpt ze als trainer, coach, adviseur en spreker mensen uit diverse branches om gastvrijheid te ontwikkelen en borgen, leiderschap te ontwikkelen en teams in beweging te krijgen. Laura is daarnaast auteur, trotse eigenaar van Gastvrijheid in Bedrijf en oprichter van de Gastvrijheid in Bedrijf Community.
“Gastvrijheid is de rode draad en grootste passie in mijn leven. Ik heb echt de leukste baan ter wereld! Hoe gaaf is het als je mensen elke dag mag inspireren en helpen om zelf het verschil te maken. Gastvrijheid is de sleutel tot succes voor mensen en bedrijven.”
Bekijk hier het profiel van Laura.
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
- Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
- Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
- Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
- Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken