‘Met gastvrijheid een merkbaar verschil maken in de Achterhoek’
“De wereld wordt digitaler, maar door gastvrij te zijn richting je bezoekers, maken wij hét verschil als regio. Gastvrijheid en de vriendelijkheid van de mensen zijn één van de belangrijkste redenen waarom mensen naar de Achterhoek blijven komen. Hiermee onderscheiden wij ons van andere regio’s” aldus Heleen Faber (coördinator kennis en ontwikkeling) en Niels Weijers (manager lokale promotie en gastheerschap) bij Achterhoek Toerisme. Achterhoek Toerisme is de toeristische marketingorganisatie voor de Achterhoek en werkt samen met het toeristisch bedrijfsleven, 11 Achterhoekse gemeenten en de VVV’s en toeristische informatiepunten in de Achterhoek.
Het doel van de organisatie is door middel van vernieuwende marketing en fysieke producten meer bezoekers te genereren die langer willen verblijven, meer besteden en tot herhalingsbezoek overgaan. Daarnaast draagt Achterhoek Toerisme zorg voor een goede toeristische infrastructuur. Dit alles met de ambitie om het toeristisch marktaandeel van de Achterhoek en de merkreputatie blijvend te versterken.
Hoe de gastvrijheidsreis begon
“Elke vier jaar stellen wij als organisatie een nieuwe visie op en zetten we de strategische lijnen uiteen waarop we ons willen focussen. Eén van onze speerpunten daarin is de persoonlijke verbinding met de bezoekers opzoeken. Die persoonlijke verbinding vind je in allerlei facetten terug in de klantreizen en komt ook tot uiting in het bezoek aan de traditionele VVV’s.
Daarmee wordt bedoeld een zelfstandige VVV winkel en geen shop-in-shop zoals je op andere plekken in Nederland regelmatig ziet. In de traditionele VVV komt de persoonlijke verbinding tot stand. We hadden al veel geïnvesteerd in de uitstraling van de VVV winkels, maar merkten ook dat het goed is om aandacht te besteden aan een gastvrije ontvangst van de bezoekers om zo de klantreis voor de bezoeker te optimaliseren. Daarom wilden wij voor de 18 VVV’s en toeristische informatiepunten waarmee we samenwerken, trainingen aanbieden waarbij vooral bewustwording gecreëerd wordt.” aldus Niels.
Een bijzondere werkomgeving vraagt om gastvrij leiderschap
“De meeste VVV’s werken voornamelijk met vrijwilligers. Daarin is meestal wel een bepaalde mate van hiërarchie aanwezig. Zo is er binnen elke vrijwilligersgroep wel een aanspreekpunt en bestuur. Voor een prettige werkomgeving is leiderschap heel belangrijk. We zijn vorig jaar dan ook gestart om te investeren in gastvrij leiderschap. Want we zien dat ieder vrijwillig bestuur hiermee worstelt. Welke handvatten zijn er voor de bestuurder om de vrijwilligers aan te sturen en te begeleiden? Hoe kun je je rol pakken?
Het is tenslotte een bijzondere werkomgeving; mensen werken niet voor het geld, maar om een fijne tijdsbesteding te hebben. We zijn dus nog zeker niet klaar met gastvrij leiderschap” aldus Niels.
Samen met Gastvrijheid in Bedrijf
Gastvrijheid in Bedrijf is gevraagd trainingen te verzorgen voor alle vrijwilligers van elke VVV vestiging. “Wij kozen voor Gastvrijheid in Bedrijf omdat jullie enorm veel expertise in huis hebben en dat ook uitstralen. Daarnaast zie je dat alle trainers enorme passie voor dit thema hebben. Ook vonden we het belangrijk dat we een lokale partner vonden, die goed weet wat er speelt in onze regio”, aldus Heleen. Zo heeft Gastvrijheid in Bedrijf een e-learning ontwikkeld over excellent gastheerschap, zijn er verschillende lezingen georganiseerd tijdens events zoals “Het geheim van gastvrijheid” en “Gastvrij leiderschap” en er zijn veel maatwerk workshops verzorgd voor de vrijwilligers waaronder Het geheim van gastvrijheid – de 5 V’s in de praktijk’, lichaamstaal, lees je gast met DISC, De gouden vragen, storytelling, gastvrije communicatie en gastvrij verkopen.
Bewustwording gecreëerd
“Door de trainingen is er vooral bewustwording gecreëerd bij onze vrijwilligers. Ze zijn zich nu veel meer bewust van hun houding en gedrag. Dit zien en horen we ook terug van de deelnemers. Ze zijn enthousiast na de trainingen en waarderen de samenvattingen die Gastvrijheid in Bedrijf met ze deelt via de padlet (online naslagwerk). Dat we de trainingen ook met enige regelmaat laten terugkomen, zorgt voor borging. Mensen vinden het fijn dat het weer onder de aandacht gebracht wordt, dat laat zien dat de trainingen impact maken” aldus Heleen.
“Wij kozen voor Gastvrijheid in Bedrijf omdat jullie enorm veel expertise in huis hebben en dat ook uitstralen. Daarnaast zie je dat alle trainers enorme passie voor dit thema hebben.”
Gastvrijheid is hard werken
“Wat we nu hebben ingezet willen we borgen. Omdat we vooral afhankelijk zijn van vrijwilligers, is er een bepaalde mate van verloop. Daarom is onze insteek om de trainingen met enige regelmaat aan te bieden, zodat ook nieuwe vrijwilligers worden meegenomen in dit traject en tegelijkertijd de vrijwilligers die al langere tijd aan ons zijn verbonden ook uitgedaagd blijven op gastvrijheidsgebied. Gastvrijheid blijft hard werken dus je moet erin blijven investeren” meent Niels.
Gouden Tip
“Ons advies zou zijn om klein te beginnen. Gastvrijheid is een groot begrip. Het is een thema wat zich er goed voor leent om in de praktijk te ondervinden. Je moet er echt mee aan de slag gaan. Niet teveel over praten maar vooral doen. Zodra je ermee aan de slag gaat, wordt het vanzelf concreet en tastbaar.”, aldus Niels.
Heleen Faber
Als Coördinator Kennis & Ontwikkeling streef ik ernaar om relevante kennis binnen de toeristische sector in de Achterhoek te delen, met als doel het versterken en optimaliseren van de sector.
Niels Weijers
Als Manager Lokale promotie & Gastheerschap streef ik naar aan eigentijdse informatievoorziening en een gastvrije toeristische sector in de Achterhoek.
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
- Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
- Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
- Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
- Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken