Gastvrijheidsarrogantie?!
Zeg eens eerlijk: vind jij jezelf gastvrij? De meeste mensen beantwoorden die vraag volmondig met ja. Uit onderzoek blijkt dat 87 procent van de werkende Nederlanders de eigen organisatie gastvrij vindt.
87% van de werkende Nederlanders vindt de eigen organisatie gastvrij
Maar er is een groot verschil tussen gastvrij ‘denken’ te zijn en echt gastvrij te worden ‘beleefd’. Veel mensen schatten zichzelf gastvrijer in dan een ander ze in werkelijkheid ervaart. Er zijn drie interessante verklaringen voor deze overschatting:
1. Je bent nooit 24 uur per dag gastvrij
Juist als je het druk hebt, niet helemaal alert of ongemotiveerd bent, kan je gastvrijheid een boost gebruiken. In de basis ben je dus gastvrij, maar je presteert niet altijd even optimaal. Het is goed om je bewust te worden van de momenten waarop je minder goed overkomt.
2. Elke gast is anders
Jouw manier van gastvrij zijn kan door de ene gast als prettig en door de andere als onprettig ervaren worden. Hoe een ander jou ervaart weet je niet. Aangezien we zelden om kritische feedback vragen en de kans nog kleiner is dat we een eerlijk antwoord krijgen, zijn we ons niet van alles bewust. Vraag feedback om die blinde vlekken te ontdekken.
3. Gastvrijheid is een waarde
In bijna alle culturen en religies is gastvrijheid een deugd of zelfs een verplichting. Gastvrij zijn is vaak diep verankerd in onze persoonlijke waarden; je zou het kunnen vergelijken met eerlijkheid. Ieder mens liegt weleens. Als de vraag wordt gesteld of je eerlijk bent, zullen de meeste mensen volmondig ja zeggen. Dat gastvrijheid belangrijk voor je is, hoeft nog niet te betekenen dat je ook altijd gastvrij bent.
Gastvrije mensen hebben minder last van gastvrijheidsarrogantie. Ik ben er inmiddels van overtuigd geraakt dat gastvrije mensen minder last hebben van gastvrijheidsarrogantie dan ongastvrije mensen. Tijdens trainingen zijn het de gastvrije mensen die op zoek zijn naar nieuwe inzichten en feedback. Helaas zijn ongastvrije mensen snel tevreden. “Gastvrijheid ontwikkelen kan best een beetje pijn doen: hoe meer ik mij bezighoud met gastvrijheid, hoe bewuster ik word van de keren dat ik niet gastvrij ben. Het voelt alsof ik steeds minder gastvrij word, maar in werkelijkheid word ik me steeds vaker bewust van momenten waarop ik gastvrij kan handelen”, aldus Dorine van Zutphen, programmaleider Gastvrijheid en adviseur Leren en Ontwikkeling bij Attent Zorg en Behandeling.
Wil je alles weten over gastvrijheid? Bestel dan hier het boek ‘Het geheim van gastvrijheid’ van Laura de la Mar.
Heb jij aanvullende tips? Ik hoor het graag!
Door Laura de la Mar. Bekijk hier het profiel van Laura.
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
- Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
- Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
- Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
- Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken