Boek

Gastvrij Leiderschap

Veel bedrijven willen zich onderscheiden door gastvrijheid, maar weinige bereiken de top. ‘Gastvrijheid’ blijft vaak een vaag, zweverig thema. Werkgroepjes praten zich suf over de betekenis ervan. Medewerkers vinden het onzin: we zijn toch al gastvrij?

In de praktijk ligt het gebrek aan gastvrijheid zelden aan medewerkers. Leiders, formeel en informeel, spelen een cruciale rol in het creëren van een gastvrije cultuur. Die begint intern: medewerkers voelen zich welkom en gestimuleerd om gastvrij te zijn. In dit boek lees je hoe je een gastvrije cultuur creëert waarin medewerkers graag werken en gasten graag terugkomen.

Waarom Gastvrij Leiderschap NU nodig is:

  • Bedrijven om je heen excelleren in rap tempo door gastvrijheid te verhogen
  • Gastvrijheid is het geheim van gastvrije mensen en bedrijven
  • Gastvrijheid zit niet in luxe, dure dingen en ingewikkelde programma’s. Met kleine acties kan je enorme impact maken!
  • Bedrijven met een gastvrije cultuur zijn in staat medewerkers te binden en boeien. Best handig in een krappe arbeidsmarkt.
  • Veel bedrijven trainen en vergaderen zich suf, maar komen geen stap verder. Met de inzichten en tools uit het boek “Gastvrij leiderschap” ben je in staat om duurzame groei in beleving van medewerkers én gasten te maken.

Gastvrij Leiderschap

Voormalig #1 in top 100 leiderschapsboeken Managementboek.nl

Beschrijving

Over het boek

Jij weet als geen ander dat gastvrijheid het geheim is achter succesvolle mensen en bedrijven. Gastvrijheid heeft de kracht om relaties te versterken en bedrijfsresultaten te verbeteren. Daar maak jij je al jaren hard voor. Tegelijkertijd merken we allemaal dat het super moeilijk is om als bedrijf het gastvrijheidsniveau te bereiken dat je voor ogen hebt.  

Je wilt dat jullie organisatie een omgeving is waar medewerkers graag werken en gasten graag terugkomen. Maar het gastvrijheidsniveau groeit niet, of stagneert. Je lijkt vast te zitten in eindeloze trainingen en vergaderingen, zonder echte vooruitgang te boeken. Met de inzichten en tools in het boek Gastvrij leiderschap kun je weldegelijk duurzame groei realiseren, zowel in de ervaring van medewerkers als gasten. Je leert hoe jij een gastvrije leider wordt en hoe je een gastvrije bedrijfscultuur kunt opbouwen. Je hoeft geen leidinggevende te zijn om leiderschap te tonen. Iedereen kan een leider zijn, ongeacht je functie of positie in de hiërarchie. Leiderschap gaat over initiatief durven nemen.   

Maar waar moet je beginnen? Hoe breng je het begrip gastvrijheid of gastvrij leiderschap tot leven? Het begrip ‘gastvrijheid’ blijft namelijk vaak vaag en zweverig voor medewerkers en discussiëren eindeloos over de betekenis ervan. Sommige medewerkers vinden het zelfs onzin, want zeg nou zelf, zijn we niet al gastvrij genoeg?  

De realiteit is; het gebrek aan gastvrijheid ligt zelden aan de medewerkers zelf. Managers en leidinggevenden spelen een cruciale rol in het creëren van een gastvrije cultuur. Het begint allemaal intern, met een voorbeeldrol. Als medewerkers zich door hun leidinggevende welkom, gehoord en gewaardeerd voelen, worden ze op een natuurlijke manier aangemoedigd om dit fijne gevoel over te brengen op jullie externe gasten, klanten, patiënten en cliënten.  

Er zijn bedrijven die schitteren in gastvrijheid. Hier ervaren gasten, klanten, patiënten en cliënten oprechte persoonlijke aandacht. Medewerkers zijn loyaal en stralen passie en plezier uit. Ze voelen intrinsiek de motivatie om gastvrij te zijn. 

Het boek is een mix van theoretische inzichten, concrete voorbeelden, momenten van zelfreflectie en unieke interviews. Als kers op de taart krijg je exclusieve toegang tot een online schatkist vol met checklists, video’s en handige tools. Het boek helpt je om een ware gastvrije leider te worden, en hiermee een bedrijf te worden waar medewerkers graag werken en gasten graag terugkomen.   

Ben jij klaar om je gastvrijheidsreis te beginnen? 

  • Je ontdekt wat gastvrije leiders anders doen in de praktijk en hoe zij gastvrijheid verankeren.
  • Je ziet waarom gastvrij leiderschap tot meer succes leidt dan traditionele leiderschapsstijlen.
  • Je ontdekt in hoeverre jij een gastvrije leider bent en waar je groeipotentieel ligt.

  • Je herkent de valkuilen en wandelt er fluitend langs.
  • Je past de vijf sleutels toe, zonder dat het veel tijd kost.
  • Je krijgt concrete tips en tools die je direct kunt toepassen in de praktijk.

Bekijk de sneak preview

Het boek

Bibliografische gegevens

TitelGastvrij Leiderschap
ISBNHardback 978-90-833-45000
Druk2e druk 2023
AuteurLaura de la Mar
UitgeverHet Boekenschap
UitvoeringHardcover
Aantal pagina’s256
Formaat170 x 240 mm
Verschijningsdatum13 september 2023

Nu ook verkrijgbaar als E-book en luisterboek.

Ook verkrijgbaar bij:

Over de auteur

Laura de la Mar

Mijn passie voor gastvrijheid is in 2006 ontstaan uit verwondering en frustratie. Ik werkte als manager in een ziekenhuis en zag dat er nog zo veel te winnen is
in gastvrijheid. Pas toen ik zelf als gast afhankelijk werd van de zorg, besefte ik dat het niet gaat om service, goed eten en drinken en een mooie inrichting. In
essentie gaat het om gastvrij gedrag; dat is heel simpel en hoeft niets te kosten. Toen de resultaten van de gastvrijheidstrainingen die we hadden ingekocht erg
teleurstelden en er geen goed alternatief was, begon ik mij te verdiepen in wat wél werkt.

Sindsdien heb ik mij gespecialiseerd in gastvrijheid, gedragsverandering, cultuur en leiderschap. Het is mijn persoonlijke missie om de wereld gastvrijer te maken en leiders te inspireren meer gastvrije bedrijven te creëren. In 2013 richtte ik Gastvrijheid in Bedrijf op. Samen met mijn team help ik bedrijven uit alle branches met advies, training, coaching, masterclasses, onderzoek en inspiratie.

In 2020 richtte ik de Gastvrijheid in Bedrijf Community op om gastvrijheidsleiders uit alle branches aan elkaar te verbinden. We delen kennis, inspiratie, ervaringen en tools met elkaar. Het is een online platform en een e-learning-academy en we organiseren online en offline events.

Ook ben ik spreker en auteur. Zo schreef ik in 2012 samen met John Hokkeling het boek Mood Maker – het ontwikkelen van gastvrije organisaties. In 2019 kwam mijn bestseller “Het geheim van gastvrijheid” uit, een inspirerend boek over het regisseren van gastvrijheidsbelevenissen.
Wil je met mij samenwerken? Dat kan. Ik ben te boeken als spreker voor congressen over de thema’s ‘gastvrijheid’ en ‘gastvrij leiderschap’. Behalve met open masterclasses kunnen ik en mijn team jou ook helpen om gastvrijheid te vergroten binnen jouw bedrijf.

Ben je journalist, redacteur, student of podcaster en wil je mij interviewen? Leuk, neem dan contact op!

Interviews

Interviews met de meest gastvrij leiders van Nederland

  • Bas van der Veldt, AFAS
  • Thérèse Boer, De Librije
  • Wobbe van Zoelen, Anne&Max
  • Saskia Kijne, Hotel Okura Amsterdam
  • Diane van Dijk, CSU
  • Angeline Zijlstra, Booking.com
  • Jeroen van der Veen, Wellness & Hotel Thermen Bussloo
  • Roland Rozenbroek, Hof van Saksen
  • Gerda van der Wal en Mathijs Rutten, NHL Stenden
  • Dave van Dijke, Guestwise
  • Camille Oostwegel, Oostwegel Collection
  • Esther Boers, Topaz
  • Frans Goenee, Efteling

  • Johan Jonker, Isala
  • Sylvia Mulder, DC Klinieken
  • Martijn Verspeek, Installatiebedrijf Verspeek
  • Marloes Buter, InsingerGilissen, a Quintet private bank
  • Mark Huis in ’t Veld, MARKdierenarts
  • Jos Burgers, bestsellerauteur en spreker over klantgerichtheid
  • Coen Bertens, oud-directeur van de Efteling
  • Feike Cats, bestsellerauteur en spreker over klantgerichtheid
  • Heleen Hattink, projectleider bij Saxion en eigenaar van Lampros
  • Jenny Doest, directeur-bestuurder van Rozet Arnhem

“Laura laat wederom zien dat gastvrijheid altijd bij de cultuur begint. We weten dat leiderschap op de bedrijfscultuur een enorme impact heeft. Eigenlijk dus best gek dat er nog geschreven moet worden over gastvrij (en inspirerend) leiderschap. Als je gaat lezen over dit onderwerp, lees dan dit boek. Een aanrader voor elke organisatie die haar gasten én medewerkers op de eerste plek zet”

Niek van den Adel

Niek van den Adel
Internationale spreker en bestsellerauteur over veerkracht, persoonlijk leiderschap en klantgerichtheid

“Wil jij gastvrijheid naar een hoger plan brengen en dit borgen in het DNA van je organisatie, waardoor het voor gasten én medewerkers een feest is om er te zijn? Dan is dit een must-read! Je kunt direct aan de slag met praktisch toepasbare tips die dit boek je veelvuldig geeft om een gastvrije cultuur te bouwen voor medewerkers en gasten. Gastvrijheid, zoals door Laura bedoeld, brengt je meer plezier, loyaliteit, inspiratie, groei, positiviteit en oprechte aandacht.”

Maria Boelens

Maria Boelens
Ondernemer, bestsellerauteur Klanten komen altijd van rechts (2013) en Kroon je medewerkers en je klant wordt koning (2023)

“Wil jij als leidinggevende jouw medewerkers een gastvrij gevoel geven? Wil je ze welkom, gerespecteerd en gewaardeerd laten voelen? Dan is dit boek van gerenommeerd gastvrijheidsexpert Laura de la Mar een aanrader. Boordevol inzichten en praktische tips over hoe jij als leidinggevende een voorbeeldfunctie kunt vervullen en hoe je gastvrijheid verweeft in de cultuur van je organisatie. Na het lezen van dit boek kun je direct aan de slag om dit te realiseren.”

Ruth Pijls - Hoekstra Review

Ruth Pijls- Hoekstra
PhD, Senior lecturer en researcher bij Saxion UAS, eigenaar Sensetality en expert in sensory perception, hospitality & customer experience

“Als collega ondernemer en trainer in gastvrijheid las ik dit boek van Laura met bovengemiddelde belangstelling. Wat een prachtig mooi een waardevol boek zeker een aanrader voor alle leiders in ons land. Complimenten Laura je hebt de lat hoog gelegd voor mijn volgende boek wat ik aan het schrijven ben over gastvrijheid 3.0”

Johan Lammers

“Het nieuwe boek van Laura de la Mar leest als een trein en tovert een glimlach op je gezicht. Laura weet de lezer mee te nemen in een duidelijk verhaal over externe, interne en innerlijke gastvrijheid en focust zich in dit boek op interne gastvrijheid. Het feit dat ze theorie met concrete tips en tools afwisselt maakt gastvrij leiderschap zeer toegankelijk voor iedere leider die ermee aan de slag wil gaan.
De interviews met gastvrije leiders zorgen voor extra waarde en inzichten. De wereld is weer een beetje mooier sinds het uitkomen van Laura’s boek!”

Charlotte Cools

“Een ontzettend fijn leesbaar boek over het belang van gastvrijheid, de kansen en de uitdagingen. Theorie en cases worden afgewisseld waardoor het direct in de praktijk is voor te stellen. Inspirerende verhalen die het belang van gastvrij leiderschap irt succesvolle bedrijfsvoering laten zien. Het boek bevat ook veel handvatten om direct zelf mee aan de slag te gaan binnen jouw organisatie. Een boek dat echt bijdraagt aan het helpen van de ander om het leuker en beter te doen, dat is wat gastvrijheid is. Al tijdens het lezen van dit boek nodigt het uit om met gastvrijheid concreet tot actie te komen.”

Hanneke Kezer