Gastvrij Leiderschap
Veel bedrijven willen zich onderscheiden door gastvrijheid, maar weinige bereiken de top. ‘Gastvrijheid’ blijft vaak een vaag, zweverig thema. Werkgroepjes praten zich suf over de betekenis ervan. Medewerkers vinden het onzin: we zijn toch al gastvrij?
In de praktijk ligt het gebrek aan gastvrijheid zelden aan medewerkers. Leiders, formeel en informeel, spelen een cruciale rol in het creëren van een gastvrije cultuur. Die begint intern: medewerkers voelen zich welkom en gestimuleerd om gastvrij te zijn. In dit boek lees je hoe je een gastvrije cultuur creëert waarin medewerkers graag werken en gasten graag terugkomen.
Waarom Gastvrij Leiderschap NU nodig is:
Beschrijving
Over het boek
Jij weet als geen ander dat gastvrijheid het geheim is achter succesvolle mensen en bedrijven. Gastvrijheid heeft de kracht om relaties te versterken en bedrijfsresultaten te verbeteren. Daar maak jij je al jaren hard voor. Tegelijkertijd merken we allemaal dat het super moeilijk is om als bedrijf het gastvrijheidsniveau te bereiken dat je voor ogen hebt.
Je wilt dat jullie organisatie een omgeving is waar medewerkers graag werken en gasten graag terugkomen. Maar het gastvrijheidsniveau groeit niet, of stagneert. Je lijkt vast te zitten in eindeloze trainingen en vergaderingen, zonder echte vooruitgang te boeken. Met de inzichten en tools in het boek Gastvrij leiderschap kun je weldegelijk duurzame groei realiseren, zowel in de ervaring van medewerkers als gasten. Je leert hoe jij een gastvrije leider wordt en hoe je een gastvrije bedrijfscultuur kunt opbouwen. Je hoeft geen leidinggevende te zijn om leiderschap te tonen. Iedereen kan een leider zijn, ongeacht je functie of positie in de hiërarchie. Leiderschap gaat over initiatief durven nemen.
Maar waar moet je beginnen? Hoe breng je het begrip gastvrijheid of gastvrij leiderschap tot leven? Het begrip ‘gastvrijheid’ blijft namelijk vaak vaag en zweverig voor medewerkers en discussiëren eindeloos over de betekenis ervan. Sommige medewerkers vinden het zelfs onzin, want zeg nou zelf, zijn we niet al gastvrij genoeg?
De realiteit is; het gebrek aan gastvrijheid ligt zelden aan de medewerkers zelf. Managers en leidinggevenden spelen een cruciale rol in het creëren van een gastvrije cultuur. Het begint allemaal intern, met een voorbeeldrol. Als medewerkers zich door hun leidinggevende welkom, gehoord en gewaardeerd voelen, worden ze op een natuurlijke manier aangemoedigd om dit fijne gevoel over te brengen op jullie externe gasten, klanten, patiënten en cliënten.
Er zijn bedrijven die schitteren in gastvrijheid. Hier ervaren gasten, klanten, patiënten en cliënten oprechte persoonlijke aandacht. Medewerkers zijn loyaal en stralen passie en plezier uit. Ze voelen intrinsiek de motivatie om gastvrij te zijn.
Het boek is een mix van theoretische inzichten, concrete voorbeelden, momenten van zelfreflectie en unieke interviews. Als kers op de taart krijg je exclusieve toegang tot een online schatkist vol met checklists, video’s en handige tools. Het boek helpt je om een ware gastvrije leider te worden, en hiermee een bedrijf te worden waar medewerkers graag werken en gasten graag terugkomen.
Ben jij klaar om je gastvrijheidsreis te beginnen?
Bekijk de sneak preview
Het boek
Bibliografische gegevens
Titel | Gastvrij Leiderschap |
---|---|
ISBN | Hardback 978-90-833-45000 |
Druk | 2e druk 2023 |
Auteur | Laura de la Mar |
Uitgever | Het Boekenschap |
Uitvoering | Hardcover |
Aantal pagina’s | 256 |
Formaat | 170 x 240 mm |
Verschijningsdatum | 13 september 2023 |
Nu ook verkrijgbaar als E-book en luisterboek.
Ook verkrijgbaar bij:
Laura de la Mar
Mijn passie voor gastvrijheid is in 2006 ontstaan uit verwondering en frustratie. Ik werkte als manager in een ziekenhuis en zag dat er nog zo veel te winnen is
in gastvrijheid. Pas toen ik zelf als gast afhankelijk werd van de zorg, besefte ik dat het niet gaat om service, goed eten en drinken en een mooie inrichting. In
essentie gaat het om gastvrij gedrag; dat is heel simpel en hoeft niets te kosten. Toen de resultaten van de gastvrijheidstrainingen die we hadden ingekocht erg
teleurstelden en er geen goed alternatief was, begon ik mij te verdiepen in wat wél werkt.
Sindsdien heb ik mij gespecialiseerd in gastvrijheid, gedragsverandering, cultuur en leiderschap. Het is mijn persoonlijke missie om de wereld gastvrijer te maken en leiders te inspireren meer gastvrije bedrijven te creëren. In 2013 richtte ik Gastvrijheid in Bedrijf op. Samen met mijn team help ik bedrijven uit alle branches met advies, training, coaching, masterclasses, onderzoek en inspiratie.
In 2020 richtte ik de Gastvrijheid in Bedrijf Community op om gastvrijheidsleiders uit alle branches aan elkaar te verbinden. We delen kennis, inspiratie, ervaringen en tools met elkaar. Het is een online platform en een e-learning-academy en we organiseren online en offline events.
Ook ben ik spreker en auteur. Zo schreef ik in 2012 samen met John Hokkeling het boek Mood Maker – het ontwikkelen van gastvrije organisaties. In 2019 kwam mijn bestseller “Het geheim van gastvrijheid” uit, een inspirerend boek over het regisseren van gastvrijheidsbelevenissen.
Wil je met mij samenwerken? Dat kan. Ik ben te boeken als spreker voor congressen over de thema’s ‘gastvrijheid’ en ‘gastvrij leiderschap’. Behalve met open masterclasses kunnen ik en mijn team jou ook helpen om gastvrijheid te vergroten binnen jouw bedrijf.
Ben je journalist, redacteur, student of podcaster en wil je mij interviewen? Leuk, neem dan contact op!