Boekentips

Op deze pagina hebben we een aantal boeken verzameld over het thema gastvrijheid. Nog meer boekentips vind je op onze Pinterest pagina:

Gastvrij leiderschap

Door Laura de la Mar

Veel bedrijven willen zich onderscheiden door gastvrijheid, maar weinige bereiken de top. ‘Gastvrijheid’ blijft vaak een vaag, zweverig thema. Werkgroepjes praten zich suf over de betekenis ervan. Medewerkers vinden het onzin: we zijn toch al gastvrij?

In de praktijk ligt het gebrek aan gastvrijheid zelden aan medewerkers. Leiders, formeel en informeel, spelen een cruciale rol in het creëren van een gastvrije cultuur. Die begint intern: medewerkers voelen zich welkom en gestimuleerd om gastvrij te zijn. In dit boek lees je hoe je een gastvrije cultuur creëert waarin medewerkers graag werken en gasten graag terugkomen.

Bestel het boek hier.

Het geheim van gastvrijheid

Door Laura de la Mar

Gastvrijheid leer je natuurlijk niet uit een boekje. Maar het zet je wel aan het denken en biedt praktische handvatten voor mensen uit alle branches om de gastvrijheid in jouw bedrijf te versterken. Dit boek is geschikt voor iedereen die wel eens te gast is of werkt in een dienstverlenend beroep, ongeacht in welke branche je werkt, of je in een klein of groot bedrijf werkt en of je leidinggevend of leidingnemend bent.

Gastvrijheid is het geheim van succesvolle mensen en bedrijven. Iedereen heeft een beeld van gastvrijheid. Toch is het creëren van een gastvrijheidsbeleving complex en niet voor amateurs. Gastvrijheidsexpert Laura de la Mar onderzocht het geheim. In dit boek maak je een reis door inzichten, inspiratie en interviews met opvallend gastvrije mensen.

Bestel het boek hier.

Het geheim van gastvrijheid

Mood Maker: het ontwikkelen van gastvrije organisaties

Door John Hokkeling en Laura de la Mar

Gastheerschap en gastvrijheid leidt tot loyale klanten, tevreden medewerkers en een hoger rendement. Veel organisaties zoeken naar manieren om gastheerschap te ontwikkelen. In dienstverlenende organisaties is iedereen gastheer (m/v) van de organisatie. Mood Makers zijn medewerkers die daarin uitblinken: zij geven gasten een welkom gevoel en spelen in op hun behoeften. De kunst is de energie van deze Mood Makers te gebruiken als inspiratiebron voor anderen. Dit boek laat zien hoe gastvrije organisaties kunnen worden ontwikkeld en wat daarvoor nodig is. Organisaties moeten vooral investeren in medewerkers en aan de slag gaan met de organisatiecultuur. ‘Mood Maker’ maakt duidelijk hoe veranderaars hun organisatie in beweging kunnen krijgen en hoe gastvrijheid een interne waarde kan worden. Het presenteert een uitgebalanceerd gedachtegoed dat de auteurs succesvol aan de praktijk hebben getoetst.

Bestel het boek hier

Mood maker

Olaf, vertel eens…

Olaf, vertel eens…, meeslepende verhalen over de persoonlijke loopbaan en fantastische stappen die Olaf Vugts bij de Efteling, en ook daarbuiten, gemaakt heeft. Bijvoorbeeld van zijn start als Efteling vakantiewerker en zijn voetbalcarrière naar de Winter Efteling, Imagineering en vervolgens naar het ontstaan van Musicals, Aquanura en Symbolica. Van vakantiewerker tot directeur bij de Efteling. Het is zijn verhaal, zijn beleving. Vol learnings, successen, herinneringen, uitdagingen, tegenvallers en tips. Kortom, het is zijn echte verhaal!

Bestel het boek hier.

Als disney de baas was in uw ziekenhuis

Fred Lee was senior vice-president van het Florida Hospital én werkte bij Disney University. Hij was medeontwerper van Disney’s 3 daagse seminar voor de gezondheidszorg ‘Disney’s approach to quality service’ en een nieuw seminar ‘Customer Loyalty’. Met zijn ervaring in het ziekenhuis en vergelijkingen tussen Disney en ziekenhuizen schreef hij zijn bestseller ‘If Disney ran your hospital: 9½ things you would do differently’.
Fred Lee bracht met zijn ideeën vele ziekenhuizen in de Verenigde Staten in beweging. Hij werkt met een nieuw paradigma voor patiëntgerichte zorg en het perspectief van patiënten. Veel ziekenhuizen raakten gemotiveerd, geïnspireerd en vonden zijn benadering effectiever dan de gebruikelijke benaderingen. Zij veranderden hun aanpak door het verhaal van Fred Lee.

Bestel het boek hier.

Als Disney de baas was in uw ziekenhuis

Jos Burgers over klantgerichtheid

Als er van drie boeken in zes jaar tijd ruim honderdduizend exemplaren worden verkocht, dan kan er met recht van bestsellers worden gesproken. Jos Burgers kreeg het voor elkaar met zijn boeken ‘Klanten zijn eigenlijk nét mensen!’, ‘Hondenbrokken’ en ‘Gek op gaten’.

Het waren de bestverkochte managementboeken van 2006, 2009 en 2012. Een ongekende prestatie. Het geheim achter dit succes is de luchtige en humoristische manier waarop Jos Burgers beschrijft wat klanten nu eigenlijk écht willen. Hij houdt zijn publiek een spiegel voor en laat mensen anders naar hun werk en hun dagelijkse praktijk kijken. Waardoor organisaties en medewerkers in staat zijn om hun klantgerichtheid daadwerkelijk te verbeteren. In deze speciale editie zijn de drie prijswinnende boeken van Jos Burgers integraal gebundeld. Wie van zijn klanten ambassadeurs wil maken start met dit boek!

Bestel het boek hier.

Klant gerichtheid

Six Star Service

Veel organisaties willen fans maken van klanten, maar slechts weinige lukt dat. Klanten worden namelijk niet zomaar fans, daar moet je echt wel wat voor doen. Geweldige service leveren bijvoorbeeld. Service die zo goed is dat klanten het onthouden, het doorvertellen en wild enthousiast worden over jouw organisatie. Service die de verwachting van klanten echt overtreft omdat hij persoonlijk én op maat is, en daarom een extra ster verdient: een zesde ster. Dát is Six Star Service. Service die een onvergetelijke indruk op je klanten achterlaat.

Bestel het boek hier.

Six star service

Extreem klantgericht

One size fits none. Zeker als het om klantgerichtheid en commercie gaat! Klanten verwachten exclusieve persoonlijke aandacht vanaf het allerprilste contact en willen onderdeel zijn van het hele commerciële proces, niet slechts het eindpunt. Ze zoeken naar bedrijven die maatschappelijke – ecologische en sociale – impact creëren. De klant van vandaag hecht grote waarde aan wederzijdse betrokkenheid. Dat vraagt om een eigentijdse aanpak van klantgerichtheid, acquisitie en relatiebeheer. Niks doen is geen optie!

Bestel het boek hier.

Extreem klantgericht

Als de koning je klant zou zijn

De klant is koning. Een veelgebruikte uitspraak bij organisaties die klantgerichter willen worden. Maar wat als de koning opeens je klant wordt? Deze uitdaging zorgt ervoor dat elke organisatie met een andere blik naar haar eigen dienstverlening, klantbeleving en klantgerichtheid gaat kijken.

In deze businessroman gaat Lizzy, directeur van het bedrijf KaasGaaf, op zoek naar de sleutel tot een koninklijke klantbeleving. Ze wil niet alleen de koning, maar alle klanten van het bedrijf een ervaring bieden waarvan ze woest enthousiast worden. Onderweg leert ze wat er nodig is om een klantgerichte organisatie te bouwen, aan welke knoppen het team kan draaien om van klanten fans te maken en uiteindelijk wat de kroon is op een vorstelijke klantbeleving.

Bestel het boek hier.

Boek - Als de koning je klant zou zijn

Eén fan per dag

Met ‘gewoon’ tevreden klanten schiet je weinig op. Wat je wilt, zijn fans. Want fans bevelen je aan bij anderen, zijn trouw en minder prijsgevoelig, denken graag met je mee en hebben het beste met je voor. Om van klanten fans te maken, moet je hun verwachtingen overtreffen. Dat klinkt misschien simpel, maar dat is het allesbehalve. Omdat het in veel organisaties geen dagelijkse gewoonte is.

Bestel het boek hier.

Boekentips
Meer inspiratie, tips en tools?
Gastvrijheid in Bedrijf - Community
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
  • Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
  • Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
  • Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
  • Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken