Iedereen moet mee kunnen doen”

“Vitis Welzijn staat ervoor om in het Westland bij te dragen aan een vitale samenleving. Dat betekent voor ons dat iedereen kan meedoen in de samenleving. Wij willen er voor iedereen zijn, je hebt elkaar nodig. Dat is ook gastvrijheid, dat je elkaar helpt en er voor elkaar bent” aldus Karin Happée, teamcoördinator Buurtwerk en teamcoördinator van De Vereeniging.

Waar de gastvrijheidsreis begon
Vitis Welzijn heeft een aantal wijkcentra, deze draaien bijna volledig op vrijwilligers. Ongeveer 5 jaar geleden merkten we dat in de wijkcentra in het Westland er veel vaste bezoekers komen. Het gevaar wat daarin schuilt is dat je op een gegeven moment geen oog meer hebt voor bezoekers die daar incidenteel komen. Wij vinden het heel belangrijk dat iedereen gezien wordt. Ik geloof heel erg in ‘als je goed doet, goed ontmoet’. Zorg dat je altijd de ander ziet, dat de ander wordt opgemerkt.

Gastvrijheid is een kernwaarde, het moet bij je passen. Wij hebben besloten dat we structureel aandacht willen geven aan het thema gastvrijheid, door middel van trainingen of opfrisworkshops. Het gaat erom dat je de thema’s gastvrijheid en inclusie steeds weer bespreekbaar maakt. Gastvrijheid en inclusie zijn 2 belangrijke thema’s voor Vitis Welzijn.

Het begint bij het voorleven

Gastvrijheid moet je voorleven, het is geen theorievak. Je moet het blijven uitdragen. Alleen op die manier wordt het geloofwaardig als je ook in dit thema wilt investeren. Het voorleven is niet alleen weggelegd voor leidinggevenden. Het geldt voor iedereen die zich inzet namens Vitis Welzijn, dus zowel medewerkers als onze vrijwilligers. Geef het goede voorbeeld.

Van niet zo enthousiast naar iedereen mee

Toen bekend werd dat we trainingen rondom gastvrijheid gingen organiseren was niet iedereen enthousiast. Wat we het meest gehoord hebben was: “Wij zijn toch al gastvrij, wat moet je ons daarover nog uitleggen?”

Zodra onze medewerkers de inspiratiesessie hadden gevolgd waren ze daarna enorm geïnspireerd en positief. Ze hebben een enorm leuke ochtend gehad en het thema gastvrijheid werd daardoor weer ‘on top of mind’.

Gastvrijheid is wel een werkwoord, je moet het onderhouden. Omdat wij met veel vrijwilligers werken is het soms lastig om dit onderwerp scherp te houden. Je kunt vrijwilligers tenslotte niet verplichten om een opfrisworkshop te volgen. Toch proberen we dit. Door tijdens een vrijwilligersoverleg het thema gastvrijheid te agenderen. Omdat het borgen en levend houden van gastvrijheid, soms best lastig kan zijn, hebben wij samen met Gastvrijheid in Bedrijf een groep Ambassadeurs van gastvrijheid opgeleid. Deze groep medewerkers en vertegenwoordiger van de vrijwilligers, dragen gastvrijheid uit en zorgen ervoor dat het thema structureel onder de aandacht wordt gebracht.

Co-creatie met Gastvrijheid in Bedrijf

Wij hebben destijds voor Gastvrijheid in Bedrijf gekozen vanwege het persoonlijke contact en de professionaliteit die ze uitstralen. Practice what you preach. Dat lieten ze al zien bij de eerste kennismaking. Het was authentiek en dat voel je. Daarnaast waren ze al bekend in de zorg en bekend met vrijwilligersorganisaties, wat voor ons ook belangrijk was.

Met hun hulp hebben wij nu een actieve groep Ambassadeurs van gastvrijheid en zijn er al mooie opfrisworkshops verzorgd. Ons doel is om een warm welkom te zijn voor iedereen in het Westland. Of dat nu arbeidsmigranten zijn of statushouders, we willen als organisatie een kring zijn die vooral naar buiten kijkt en niet alleen naar binnen. In het Westland heerst een grote sociale verbondenheid. Dat is het mooie van deze streek.

Gouden tip

Ik zou iedere organisatie die wil investeren in gastvrijheid, als tip willen meegeven dat je een verandering teweeg kunt brengen als het onderwerp gastvrijheid breed gedragen wordt in de organisatie. Zowel binnen het leidinggevend kader als op de werkvloer. Het voorleven is hierin heel belangrijk. Ook is direct feedback geven aan je collega’s essentieel is in dit proces. Gastvrijheid moet authentiek zijn, het is geen kunstje, want daar prikken mensen zo doorheen.”

Karin Happée 

Teamcoördinator Buurtwerk en teamcoördinator van De Vereeniging

Meer inspiratie, tips en tools?
Gastvrijheid in Bedrijf - Community
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
  • Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
  • Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
  • Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
  • Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken