Empathie in taal
“Dit gaat even pijn doen, het geeft een branderig gevoel, de MRI maakt veel lawaai…”, hoe vaak zeg je dit als zorgprofessional? Woorden met een negatieve suggestie lijken in de genen van veel zorgverleners ingebed te zijn. Onbedoeld stuur je daarmee je patiënt naar dat onaangename gevoel. Met positieve woorden en andere taal, bezorg jij je patiënt een ander, positief gevoel.
Tijdens deze masterclass leer je hoe je jouw communicatie kunt inzetten om je patiënten op hun gemak te stellen en vertrouwen te genereren. Hoe je een comfortabel gevoel geeft aan je patiënt, waardoor angst, pijn en stress afnemen. En hoe je, verbaal en non-verbaal, een gastvrije zorgomgeving creëert. De geleerde vaardigheden kun je direct toepassen in jouw praktijk, behandelkamer of op jouw afdeling.
Wat ga je leren?
- 1
Je leert het belang van een positieve eerste indruk en hoe je impact maakt met een open, gastvrije houding
- 2
Je ontdekt hoe je met verbale en non-verbale technieken het contact met je patiënt positief beïnvloedt en het vertrouwen vergroot.
- 3
Je ontwikkelt vaardigheden om met specifiek taalgebruik de verwachtingen van je patiënt te beïnvloeden.
Belang
Je leert het belang van een positieve eerste indruk en hoe je impact maakt met een open, gastvrije houding.
Vergroten
Je ontdekt hoe je met verbale en non-verbale technieken het contact met je patiënt positief beïnvloedt en het vertrouwen vergroot.
Vaardigheden
Je ontwikkelt vaardigheden om met specifiek taalgebruik de verwachtingen van je patiënt te beïnvloeden.
Technieken
Door deze technieken toe te passen ervaart de patiënt minder pijn.
Pauline Sterenborg
De training wordt begeleid door Pauline Sterenborg.
Pauline startte ruim 30 jaar geleden als jonge, net afgestudeerde tandarts haar eigen praktijk; solo, met één assistente. In ruim 28 jaar heeft ze die praktijk uitgebouwd naar een groepspraktijk met 18 medewerkers. De passie voor het vak, de patiënten, de medewerkers en de praktijk zijn in die jaren evenredig gegroeid. Vanwege artrose in haar handen kon ze sinds 2018 haar werk niet meer uitvoeren als tandarts. Sindsdien werkt ze als trainer en business partner bij Gastvrijheid in Bedrijf en vertelt ze vol enthousiasme over het belang van gastvrijheid en empathie in taal in de zorg.
Ben je benieuwd naar Pauline’s profiel?
Praktische informatie
Duur: deze masterclass duurt 1 dag (9.00-16.30 uur).
Studiebelasting: Voorafgaand aan de masterclass voer je een voorbereidende opdracht uit van circa 30 minuten. De studiebelasting is daarmee totaal circa 8 uur.
Groepsgrootte: 4 tot 12 deelnemers
(Aanvangs)niveau: deze masterclass is toegankelijk voor alle niveaus. Er is geen vooropleiding nodig. Wel is het prettig als je basiskennis hebt over gastvrijheid. Dat kan je bijvoorbeeld doen door het boek “Het geheim van gastvrijheid” te lezen (niet verplicht).
Studiemateriaal: tijdens de masterclass krijg je materiaal zoals pen, een notitieblok en hand-outs. Aan het einde van de dag ontvang je een certificaat (bewijs van deelname). Daarnaast krijg je toegang tot een online omgeving waarbij je toegang krijg tot de presentatie, hand-outs en naslagmateriaal. De prijs voor de masterclass is inclusief al het studiemateriaal.