Het PGOBD-model

Een model dat is ontwikkeld om gastvrijheid te kunnen begrijpen is het PGOBD-model. Het model is ontwikkeld in 1988 door Daan Bolier. De relatie tussen de dienstverlener en de gast wordt schematisch weergegeven. De pijlen geven het verschil aan tussen de verwachting van de gast met betrekking tot de dienstverlener en de werkelijke beleving die de gast ervaart van de dienstverlener. De middelste cirkel geeft de kenmerken van beide partijen aan. De dienstverlener is verantwoordelijk voor het Product, Gedrag en de Omgeving. De gast heeft zijn eigen Behoeften en een Doel. De verhoudingen tussen deze factoren bepalen de mate van Gastvrijheid.

Updates van het model

  • In 2012 schreef Laura de la Mar samen met John Hokkeling het boek “Mood Maker– het ontwikkelen van gastvrije organisaties” en waarin een aangepaste versie van het model werd gemaakt.
  • In 2020 ontwikkelde Laura de la Mar samen met Claudia Alflen, Esther Fijnekam-van Blitterswijk een nieuwe versie van het 4P model om een meer up to date model aan te bieden voor het ontwikkelen van gastvrijheid.

 Ga zelf actief aan de slag met Gastvrijheid in onze Gastvrijheid in Bedrijf Community. Ontmoet andere gastvrijheidsstrijders, volg e-learnings en deel successen.

PGO - BD
Meer inspiratie, tips en tools?
Gastvrijheid in Bedrijf - Community
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
  • Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
  • Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
  • Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
  • Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken