Nöhlen?
Nöhlen is Achterhoeks voor zeuren of mopperen. Daar houden we in de Achterhoek niet zo van. Het is zelfs het jaarthema voor de Zwarte Cross van 2023!
In deze blog gaan we het hebben over een heel specifieke vorm van nöhlen in het bedrijfsleven. Het zelfbedachte fenomeen “visienöhlen”. Wat bedoel ik daarmee?
Blijven hangen aan woorden
Veel grote organisaties, met name ambtelijke organisaties, raken snel de weg kwijt zodra het over gastvrijheid gaat. Projectgroepen blijven ellenlang hangen in het ontwikkelen van een gastvrijheidsvisie. Er vinden tal van overleggen plaats en de discussie blijft maar hangen in een discussie over het begrip gastvrijheid.
Eens, gastvrijheid is een zeer breed thema en heel persoonlijk hoe je het ervaart. Maar dergelijke praatclubjes draaien snel van energie gevend naar een sfeerspons. Je komt voor je gevoel geen stap verder. Dat is precies wat visienöhlen is: blijven zeuren en miepen over woorden, en niet doorpakken om gastvrijheid te verbeteren.
Lekker veilig discussiëren
Herken jij het patroon van visienöhlen in jouw bedrijf? Wees gerust: visieontwikkeling hoeft niet eindeloos te duren. Eerst wil ik je verklappen welke oorzaak wellicht onder dit fenomeen speelt.
Het is lekker veilig om te blijven discussiëren over welke woorden je gebruikt in je visie en in welke volgorde. Want zolang je in discussie bent met elkaar, hoef je niet tot actie over te gaan. Het vrijwaart je om in de spiegel te moeten kijken en in actie te komen. Je kunt dus tegen iedereen vertellen dat je met gastvrijheid bezig bent, maar je pakt het niet écht aan. Lekker veilig!
Visienöhlen is wat ons betreft een overlevingsstrategie die vaak wordt toegepast in projectgroepen om maar niet tot actie over te gaan.
Natuurlijk is een goede visie een belangrijk fundament voor groei. Maar de echte groei zit in actie.
Gastvrijheid is een werkwoord
Gastvrijheid ontwikkelen gaat niet vanzelf. Je moet er continu mee bezig zijn en stap voor stap verbeteren, als je de top wilt bereiken. Door te doen, leer je.
Om gastvrijheid duurzaam te verankeren in het DNA van je bedrijf hebben wij een unieke methode ontwikkelt. Alles over onze Gastvrijheid in Bedrijf methode lees je hier.
Zo kunnen wij jou helpen bij het ontwikkelen van gastvrijheid. In co-creatie workshops kunnen we snel tot de essentie komen en een korte, inspirerende en krachtige visie ontwikkelen. Op maat voor jouw team of bedrijf.
Mogen wij je helpen? We horen het graag van je.
Heb jij aanvullende tips? Ik hoor het graag!
Over Laura de la Mar
Laura de la Mar zet zich als gastvrijheidsstrijder in om mensen bewust te maken van de kracht van gastvrijheid en te helpen om gastvrije teams en bedrijven te creëren. Met veel passie en bevlogenheid helpt ze als trainer, coach, adviseur en spreker mensen uit diverse branches om gastvrijheid te ontwikkelen en borgen, leiderschap te ontwikkelen en teams in beweging te krijgen. Laura is daarnaast auteur, trotse eigenaar van Gastvrijheid in Bedrijf en oprichter van de Gastvrijheid in Bedrijf Community.
“Gastvrijheid is de rode draad en grootste passie in mijn leven. Ik heb echt de leukste baan ter wereld! Hoe gaaf is het als je mensen elke dag mag inspireren en helpen om zelf het verschil te maken. Gastvrijheid is de sleutel tot succes voor mensen en bedrijven.”
Bekijk hier het profiel van Laura.
Gerelateerde berichten
Ken jij de Gastvrijheid in Bedrijf Community al?
- Elke dag nieuwe inspiratie, ideeën en inzichten op het platform
- Vergroot je netwerk met >200 gastvrijheidsleiders uit allerlei branches
- Toegang tot de online Hospitality Academy met >200 e-learning lessen & DIY tools
- Online live sessies en Hospitality Talks volgen en terugkijken